Didaktik för lärande och bildning Jesper Sjöström och Ruhi Tyson.
Material type: TextLanguage: Swedish Edition: Första upplaganDescription: 337 sidor illustrationer 24 cmISBN:- 9789147130672
- 371.3 23/swe
- Eab
Item type | Current library | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Böcker | Munkagårdsgymnasiet Biblioteket | E (Browse shelf(Opens below)) | Available | 800699129981E |
Browsing Munkagårdsgymnasiet shelves, Shelving location: Biblioteket Close shelf browser (Hides shelf browser)
Didaktik för lärande och bildning ger en bred introduktion till lärares centrala kunskapsområde: didaktiken.Bildningsperspektiv är avgörande för didaktiken – perspektiv som fokuserar på elevers upplevelser av undervisningens meningsfullhet, hur undervisning kan bidra till djupare insikter och omvärldsförståelse, samt förståelse av hur undervisningen är förankrad i skolans värdegrund. Det handlar alltså om undervisning för förståelse, kreativitet, kunnande och etiskt orienterat handlande, inte minst i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor.Boken fokuserar på att överbrygga klyftan mellan teori och praktik och samtidigt att förbinda allmändidaktik och ämnesdidaktik. Den behandlar bland annat didaktisk analys, didaktiska modeller och didaktiska fallstudier, som kan berika lärares planering, genomförande av undervisning och bedömningsarbete. Allt detta är till stöd för elevers individuella och kollektiva (ut)bildning.Hittills har det i stort sett saknats en didaktisk litteratur inriktad på frågor om sambanden mellan kunskaper, etik och bildning, trots att sådana är centrala för undervisning. Det rör sig om frågor som exempelvis hur man kan utveckla fantasins, omdömets och kommunikationens roll och hur man som lärare kan få med globala utmaningar i undervisningen. Det handlar om insiktsfulla och kloka didaktiska val. Boken vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare. Den passar lika bra som kurslitteratur som i fortbildningssammanhang.
Li
There are no comments on this title.