Image from Google Jackets

Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik Eva Hjörne & Roger Säljö (red.).

Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Edition: Första upplaganDescription: 280 sidor illustrationer 23 cmISBN:
  • 9789151105505
Other title:
  • Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling [Cover title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.71 23/swe
Other classification:
  • Emm-c
  • Eaae
Summary: Elevers lärande och hälsa går hand i hand. Detta är centralt i en hälsofrämjande skolutveckling. En elev som klarar skolan med godkända betyg har fler möjligheter i livet, och samtidigt stimulerar lärandet välbefinnandet – när man lär sig mår man bra och tvärtom! Elevhälsa har en central ställning i dagens skola. Under senare år har uppdraget stärkts genom att lagstiftningen nu anger att arbetet ska vara förebyggande och hälsofrämjande. Syftet är att uppnå en likvärdig skola med goda förutsättningar för lärande, utveckling och välbefinnande för alla barn och unga. Men vad innebär en förstärkt elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling i praktiken? Hur kan det genomföras? Hur arbetar man förebyggande och hälsofrämjande i olika skolor och verksamheter?
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode Item holds
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket Em (Browse shelf(Opens below)) Available 800771186366A
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket Em (Browse shelf(Opens below)) Available 80069912566E5
Total holds: 0

Elevers lärande och hälsa går hand i hand. Detta är centralt i en hälsofrämjande skolutveckling. En elev som klarar skolan med godkända betyg har fler möjligheter i livet, och samtidigt stimulerar lärandet välbefinnandet – när man lär sig mår man bra och tvärtom!

Elevhälsa har en central ställning i dagens skola. Under senare år har uppdraget stärkts genom att lagstiftningen nu anger att arbetet ska vara förebyggande och hälsofrämjande. Syftet är att uppnå en likvärdig skola med goda förutsättningar för lärande, utveckling och välbefinnande för alla barn och unga.

Men vad innebär en förstärkt elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling i praktiken? Hur kan det genomföras? Hur arbetar man förebyggande och hälsofrämjande i olika skolor och verksamheter?

Li

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha