Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet Rolf Helldin
Material type: TextPublication details: Lund : Studentlitteratur, 2002 Description: 128 s. ; 23 cmISBN:- 9144021143 :
- 9789144021140
- 371.9 22 (machine generated)
- Eu-c.03
- Em-c.03
- Emi
- Eu-c.03
- Em-c.03
Item type | Current library | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Böcker | Munkagårdsgymnasiet Biblioteket | E (Browse shelf(Opens below)) | Available | 26209003482 |
2. tr., 2004 ; 3.-4. tr., 2005 ; 5.-6. tr., 2006 ; 9. tr., 2008
Denna bok granskar den pedagogiska verksamhetens sociala förutsättningar inom gymnasieskolan. Vilka svårigheter och möjligheter har gymnasieskolan att genomföra grundprincipen i läroplanernas demokratiska värdegrund – en skola för alla? Hur kan skolan bearbeta och förstå social problematik i pedagogiska situationer? Med dessa frågor i fokus analyserar författaren hur en balans kan skapas mellan liberala frihetskrav och solidarisk gemenskap i skolan. Vidare granskar och presenterar han en bred översikt över olika utbildningsteorier och forskningsresultat som analyserar skolors möjlighet att verka demokratiskt i samhället. Intresset är huvudsakligen riktat mot specialpedagogiskt relevanta frågor. Boken är lämplig för lärarutbildningen och specialpedagogisk påbyggnadsutbildning samt som fortbildningsmaterial, framför allt för personer som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med sociala problem i pedagogiska sammanhang. Boken kan också användas på universitetskurser i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som pedagogik, sociologi och psykologi. Den är vidare intressant för forskare, socialhandläggare och skolpolitiker.
svenska
There are no comments on this title.