Jordens herrar slaveri, djurförtryck och våldets försvarare Pelle Strindlund
Material type: TextPublication details: Stockholm : Karneval, 2011 Description: 320 s. ; 24 cmISBN:- 9789185703678 (inb.)
- 179.3 22
- Dgug
Item type | Current library | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Böcker | Munkagårdsgymnasiet Biblioteket | D (Browse shelf(Opens below)) | Available | 26331000460 |
Browsing Munkagårdsgymnasiet shelves, Shelving location: Biblioteket Close shelf browser (Hides shelf browser)
Under lång tid betraktades förslavandet av andra människor som någonting självklart. Tänkare, forskare och politiker hävdade att slaveriet var nödvändigt, moraliskt riktigt och av Gud inrättat. Slavhandeln ansågs skapa arbetstillfällen och leda till att de infångade fick ett bättre liv. De få som i början protesterade avfärdades som okunniga, fanatiska, känslosamma med mera. Numera är vår syn på slaveri helt annorlunda. Det är lätt för oss att på tvåhundra års avstånd se ihåligheten i de forna argumenten till dess försvar. Men finns det idag andra former av förtryck, för vilka vi är lika blinda som den gamla tidens slaverianhängare var för slaveriet? Ja, det gör det, menar Pelle Strindlund. Den uppenbara parallellen är exploateringen av djur. I Jordens herrar jämför han argumenten för slaveriet på 1700- och 1800-talet med dem för dagens djurförtryck. Han visar på omfattande och djupgående likheter: i hur slavarna och djuren hanteras, hur förtrycket av de båda grupperna legitimeras och hur de som kritiserar exploateringen bekämpas. De slående parallellerna konfronterar oss på ett påtagligt sätt med frågan om de moraliska grunderna för utnyttjandet av andra levande varelser. UR JORDENS HERRAR Människans förslavande av andra människor uppkom samtidigt med den mänskliga civilisationen. Ofriheten fortlevde och frodades ända in på 1800-talet, men var inte en odödlig samhällsordning. Den avskaffades. Detta är något som alla de som är otillfredsställda med människans tyranni över andra arter kan ta fasta på. Tidigare generationer har lyckats göra sig av med barbari. Det kan också vi göra. OM FÖRFATTAREN Pelle Strindlund är ickevåldsutövare i freds- och djurrättsrörelsen. Han har arbetat med fattiga i Texas, levt bland ursprungsbefolkningen i Guatemala, gjort fredsaktioner mot brittiska kärnvapen, kampanjat mot svensk vapenexport samt eskorterat utsatta palestinska flickor till och från deras skola. Från svenska djurfabriker har han räddat burhönor och fört dem till nya hem på landet. Han är medförfattare till flera böcker om etik, livsåskådning och radikal politik, däribland Djurrätt och socialism (Lindelöws 2003, med Toivo Jokkala), Ickevåld! (Karneval 2008, med Klaus Engell-Nielsen och Annika Spalde) och Leva etiskt (Karneval 2009, med Annika Spalde). Strindlund är utbildad journalist och har en magisterexamen i religionsvetenskap. Han bor i ett ickevåldskollektiv i Mjölby, Östergötland.
There are no comments on this title.