Image from Google Jackets

Demokrati och utbildning John Dewey ; översättning: Nils Sjödén ; inledning: Tomas Englund

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Original language: English Publication details: Göteborg : Daidalos, 1999 ; Description: 416 s. ; 21 cmISBN:
  • 9171730990 ;
Subject(s): DDC classification:
  • 370.1 22
LOC classification:
  • L
Other classification:
  • Em:d
  • Ocgaa
  • Ea
  • Em:d
  • Ea:k
  • Ea:d
  • Ea:k
  • Ea:d
  • Ea:d
  • Ea:k
  • Em:d
  • E:d
  • Ea
  • Em
  • Ocgaa
  • E
  • 370.1 KURS
Summary: Amerikansk pedagogisk klassiker från 1916. I Demokrati och utbildning undersöker John Dewey (1859-1952) utbildningens villkor i det moderna och alltmer liberala industrisamhälle som växte fram under det sena 1800- och det tidiga 1900-talet. Härmed kom han att utöva ett starkt inflytande på alla reformsträvanden inom utbildningsområdet under vårt sekel. Dewey betonar utbildningens demokratiska uppgift, som han menar består i att arbeta med en helhetssyn på människan. Genom att hon får möjlighet att delta i aktiviteter som mångsidigt speglar samhällets olika aspekter och motsättningar kan en ökad mognad och insikt växa fram organiskt, och därmed också en förmåga att delta och ta ansvar. Deweys idéer och grundtankar förmår fortfarande utmana vårt utbildningssystem. Han är en viktig inspirationskälla för såväl den pedagogiska teorin som det praktiska pedagogiska arbetet.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode Item holds
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket E (Browse shelf(Opens below)) Available 709034N
Total holds: 0

Även med tryckår: 2. tr., 2002 ; 3. tr., 2005

Mo Orig:s titel: Democracy and education

Amerikansk pedagogisk klassiker från 1916. I Demokrati och utbildning undersöker John Dewey (1859-1952) utbildningens villkor i det moderna och alltmer liberala industrisamhälle som växte fram under det sena 1800- och det tidiga 1900-talet. Härmed kom han att utöva ett starkt inflytande på alla reformsträvanden inom utbildningsområdet under vårt sekel. Dewey betonar utbildningens demokratiska uppgift, som han menar består i att arbeta med en helhetssyn på människan. Genom att hon får möjlighet att delta i aktiviteter som mångsidigt speglar samhällets olika aspekter och motsättningar kan en ökad mognad och insikt växa fram organiskt, och därmed också en förmåga att delta och ta ansvar. Deweys idéer och grundtankar förmår fortfarande utmana vårt utbildningssystem. Han är en viktig inspirationskälla för såväl den pedagogiska teorin som det praktiska pedagogiska arbetet.

Zl

svenska

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha