Image from Google Jackets

EHM - elevhälsomötet en främjande, förebyggande och lärande modell Anna Bengtsson, Maria Kempe Olsson, Ida Necovski

By: Contributor(s): Material type: TextTextEdition: Första upplaganDescription: 103 sidor : illustrationer ; 21 cmISBN:
  • 9789188099624
Subject(s): DDC classification:
  • 371.7109485 23/swe
Other classification:
  • Emm
Summary: Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla? Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär. Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner. Om författarna Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedagoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM 2012. Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor i dag arbetar efter.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)

Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla? Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär. Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner. Om författarna Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedagoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM 2012. Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor i dag arbetar efter.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha