Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle Kenneth Hyltenstam, Inger Lindberg (red.)
Material type: TextPublication details: Lund : Studentlitteratur, 2013 Edition: 2. upplDescription: 868 s. : ill. ; 23 cmISBN:- 9789144070650 (inb.)
- 439.7824 23/swe
- Fct
Item type | Current library | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Böcker | Munkagårdsgymnasiet Biblioteket | Fc (Browse shelf(Opens below)) | Available | 26371003863 |
Browsing Munkagårdsgymnasiet shelves, Shelving location: Biblioteket Close shelf browser (Hides shelf browser)
Andraspråksinlärning och andraspråksanvändning är ett livligt och mångfasetterat internationellt forskningsområde, där även andraspråksundervisningens politiska, kulturella och sociala dimensioner har fått stor uppmärksamhet. Att språket spelar en avgörande roll för skolframgång liksom för integration och delaktighet i samhället är ett välkänt faktum. Därför är det av stor betydelse att all utbildning genomsyras av språklig medvetenhet och ett mångkulturellt förhållningssätt. I denna andra, omarbetade upplaga av boken presenteras ett brett och aktuellt urval studier samlade kring tre områden, som belyser andraspråksforskningens olika frågor och perspektiv: andraspråk och individ, andraspråk och samhälle samt undervisningspraktik i det flerspråkiga klassrummet. Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle fungerar som ett viktigt kunskapsunderlag och stöd för alla de lärare, skolledare och andra utbildningsansvariga som strävar efter att åstadkomma bättre förutsättningar för flerspråkig utveckling och framgångsrik andraspråksanvändning.
There are no comments on this title.