Image from Google Jackets

Lära till yrkeslärare Susanne Köpsén (red.)

Contributor(s): Material type: TextTextPublication details: Lund : Studentlitteratur, 2014 Edition: 1. upplDescription: 224 s. ; 23 cmISBN:
  • 9789144091891
Subject(s): DDC classification:
  • 370.711 23/swe
Other classification:
  • Ep.04
Summary: För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare till denna utmaning. Boken är den första bok som handlar om utveckling till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiks fokus. Den behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar de olika typer av överväganden som en lärare behöver göra, t ex av innehållet i undervisningen, hur undervisningen kan genomföras och hur elevernas lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om skolans organisation och styrning.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode Item holds
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket E (Browse shelf(Opens below)) Checked out 25/09/2024 26371003748
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket E (Browse shelf(Opens below)) Available 26371003749
Total holds: 0

För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare till denna utmaning. Boken är den första bok som handlar om utveckling till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiks fokus. Den behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar de olika typer av överväganden som en lärare behöver göra, t ex av innehållet i undervisningen, hur undervisningen kan genomföras och hur elevernas lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om skolans organisation och styrning.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha