Image from Google Jackets

Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik Bo Hejlskov Elvén, Anna Sjölund.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Edition: Första utgåvanDescription: 327 sidor illustrationer 21 cmISBN:
  • 9789127823303
Subject(s): DDC classification:
  • 362.2 23/swe
Other classification:
  • Vlb
  • Vlad
  • Ohfh
Summary: Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Som personal eller förälder behöver man behärska alla tre: I perioder av stress och kaos behöver man kunna hantera. Man behöver sedan kunna utvärdera orsaker till stress och kaos, men också ta reda på vilket stöd personen behöver. Sedan behöver vi kunna förändra, vilket ibland innebär träning, ibland förändring av den fysiska miljön och viktigast av allt: att förändra den pedagogiska ramen så att den anpassas efter personen. Alla dessa metoder måste samspela och ha samma mål: att personen lyckas så mycket som möjligt. Vi som arbetar nära personen måste därför kunna individanpassa stöd och anpassningar efter personens behov - ett personcentrerat arbetssätt. Det handlar också om att kunna skilja på vad som är ens egna värderingar och vad den andra vill och behöver. Nyckelbegrepp är autonomi, självkontroll, pedagogiskt kapital och inte minst etik. Boken är skriven för dig som möter barn och vuxna med särskilda behov: i särskilda boenden, daglig verksamhet, assistans, särskola, skola eller hemma.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode Item holds
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket V (Browse shelf(Opens below)) Available 8006365877328
Böcker Böcker Munkagårdsgymnasiet Biblioteket V (Browse shelf(Opens below)) Available 26371003575
Total holds: 0

Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Som personal eller förälder behöver man behärska alla tre: I perioder av stress och kaos behöver man kunna hantera. Man behöver sedan kunna utvärdera orsaker till stress och kaos, men också ta reda på vilket stöd personen behöver. Sedan behöver vi kunna förändra, vilket ibland innebär träning, ibland förändring av den fysiska miljön och viktigast av allt: att förändra den pedagogiska ramen så att den anpassas efter personen. Alla dessa metoder måste samspela och ha samma mål: att personen lyckas så mycket som möjligt. Vi som arbetar nära personen måste därför kunna individanpassa stöd och anpassningar efter personens behov - ett personcentrerat arbetssätt. Det handlar också om att kunna skilja på vad som är ens egna värderingar och vad den andra vill och behöver. Nyckelbegrepp är autonomi, självkontroll, pedagogiskt kapital och inte minst etik. Boken är skriven för dig som möter barn och vuxna med särskilda behov: i särskilda boenden, daglig verksamhet, assistans, särskola, skola eller hemma.

Li

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha